• Media
  • | meta
  • | cross domain tracking

META Cross Domain Tracking – śledzenie użytkowników pomiędzy domenami

Autor Performance Group

Na początek trzy pytania, by określić przydatność tego artykułu dla Ciebie: 

  1. Czy Twoje reklamy prowadzą użytkownika na https://mojastrona.pl – gdzie może on wstępnie zapoznać się z produktem/usługą – ale finalizacja zakupu odbywa się na https://mojastrona.sklep.pl? 
  2. Czy, prócz działań „w Google’u”, działasz również w obrębie META Ads? 
  3. Czy zwróciłeś uwagę, że tracisz dane o swoim użytkowniku w momencie przejścia na drugą domenę? 

Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś/-aś twierdząco, to zapraszam do dalszej lektury. 

Jeśli swoje działania ograniczasz do wyszukiwarki Google’a i monitorowania ich w Google Analytics 4 – być może zetknąłeś/-aś się już z pojęciem Cross Domain Tracking i wiesz, że dla systemów Google’a mierzenie takiego ruchu nie stanowi problemu. Pomagają w tym natywne rozwiązania w Google Analytics oraz Conversion Linker w Google Tag Managerze. 

Problem pojawia się w momencie, gdy działasz poza Google’em i reklamujesz się w środowisku META. Co warte zaznaczenia, oficjalna dokumentacja META nie porusza tematu Cross Domain Tracking – również support milczy w tej kwestii. 

Na szczęście istnieje sposób, by to rozwiązać. W tym artykule dowiesz się, jak powinien przebiegać proces i jakie są jego założenia. 

Pamiętaj jednak, że strony budowane są w różny sposób i nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Dlatego, znając założenia procesu, będziesz mógł/mogła – z pomocą developera lub naszej – wypracować działającą metodę, dopasowaną do własnego systemu. 

Jak META rozpoznaje użytkownika? 

Po ciasteczkach _fbp oraz _fbc, które tworzone są w oparciu o parametr fbclid. Ten parametr dołączany jest do adresu, gdy użytkownik kliknie w reklamę META Ads prowadzącą do Twojej strony. Za tworzenie tych ciasteczek odpowiada Pixel META. 

Dzięki tym danym możliwe jest powiązanie akcji wykonanej przez użytkownika w obrębie tej samej domeny. 

Jednak, gdy użytkownik przechodzi na inną domenę – panel reklamowy przestaje go śledzić. Ciasteczka nie są przekazywane pomiędzy domenami, więc system nie widzi _fbp ani _fbc i traktuje taką osobę jako nowego użytkownika, który trafił na stronę bezpośrednio. 

Założenia procesu Cross Domain Tracking dla META 

Czy wiesz, w jaki sposób odbywa się śledzenie użytkownika pomiędzy domenami w Google Analytics 4?
GA4, gdy następuje przeklik na drugą domenę, dokleja do adresu specjalne parametry, które następnie są odczytywane po stronie Analyticsa. Proces ten nazywa się dekorowaniem linku. 

Dla META musimy zrobić dokładnie to samo. 

Co więc trzeba przekazać i kiedy?
Wspomnieliśmy, że META rozpoznaje użytkowników po ciasteczkach _fbp_fbc. Docelowo więc wartości tych ciasteczek powinny być dołączane do adresu użytkownika w momencie, gdy opuszcza on pierwszą domenę. 

Możesz wspólnie z developerem wypracować metodę, która odpowiednio udekoruje link, albo – korzystając z Google Tag Managera – zrobić to za pomocą specjalnego skryptu JavaScript. 

Etap I: opuszczenie pierwszej domeny 

Metodologia musi: 

  • odczytać wartości ciasteczek _fbp_fbc; 
  • nasłuchiwać kliknięć w linki prowadzące do innej domeny; 
  • dokleić parametry do adresów URL. 

Pamiętaj, by wykluczyć linki nieistotne dla ścieżki zakupowej (np. odsyłacze do Instagrama, Allegro czy innych zewnętrznych serwisów). Dzięki temu nie będziesz niepotrzebnie dekorować linków, które nie biorą udziału w konwersji. 

Etap II: wejście na drugą domenę 

Na docelowej domenie: 

  • implementujesz zdarzenia, które chcesz śledzić (np. „Purchase”); 
  • instalujesz ten sam Pixel META co na pierwszej domenie; 
  • wdrażasz metodologię, która uruchamia się przed Pixelem META i ustawia ciasteczka _fbp_fbc. 

Jak to działa?
Ponieważ użytkownik trafia z doklejonymi parametrami, należy je odczytać z adresu URL i na ich podstawie utworzyć ciasteczka. 

W Google Tag Managerze możesz np.: 

  • stworzyć zmienne URL do odczytywania parametrów; 
  • wykorzystać skrypt z funkcją setCookie(name, value, days, domain), by ustawić poprawne cookiesy. 

Całość można też zrealizować poza GTM – jako implementację developerską.
Kluczowe jest, by akcja ustawienia cookiesów zaszła zanim Pixel META się odpali – dzięki temu Pixel rozpozna użytkownika ciągłościowo, zamiast traktować go jak nowego. 

O czym jeszcze pamiętać? 

  • Jeśli użytkownik nie wyrazi zgody na śledzenie, cała metodologia nie zadziała – niezależnie od liczby domen. 
  • Niektóre przeglądarki i dodatki blokują cookiesy, nawet gdy system respektuje zgody. 
  • Trzeba dopasować metodologię do konkretnej strony – są systemy, w których np. nasłuchiwanie kliknięć w linki wychodzące jest trudne, co komplikuje dekorowanie linków. 

Podsumowanie 

Śledzenie użytkowników między domenami w środowisku META nie jest domyślnie obsługiwane, dlatego wymaga dodatkowej konfiguracji. Kluczowe jest: 

  • przekazanie wartości ciasteczek _fbp_fbc pomiędzy domenami, 
  • prawidłowe udekorowanie linków wychodzących, 
  • odtworzenie cookiesów na drugiej domenie przed uruchomieniem Pixela META, 
  • uwzględnienie zgód użytkowników i ograniczeń technicznych (przeglądarki, blokery). 

Dzięki temu zachowasz ciągłość danych i dokładniejsze raportowanie działań marketingowych. 

Masz pytania? 

Jeśli chcesz wdrożyć Cross Domain Tracking w META Ads albo potrzebujesz pomocy w dostosowaniu metodologii do swojej strony – skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy dobrać rozwiązanie, które będzie działać w Twoim przypadku. 

Autor: Paweł Węgiełek